Waarom zakelijke teksten niet saai hoeven te zijn

Creatieve schrijftraining

Zakelijke teksten hebben een imagoprobleem. Zodra ik in een training het woord zakelijke teksten laat vallen, zie ik mensen fronsen. Oei, daar gaan we: stijve zinnen, jargon waar geen sterveling iets van snapt, en een toon die zo droog is dat je spontaan dorst krijgt. Maar laat ik je meteen uit de droom helpen: zakelijke teksten hoeven helemaal niet saai te zijn. Sterker nog, de bedrijven die het beste presteren, weten precies hoe ze professioneel én leuk kunnen schrijven.

Jargon: de grootste sfeersloper van je zakelijke tekst

Laten we beginnen bij de grootste boosdoener: jargon. Jargon. Van die woorden waardoor je tekst enorm kundig van moet lijken, maar die je tekst vooral minder leesbaar maken. Bedenk bij elke tekst dat mensen er tijd en zin voor vrij moeten maken om het te lezen. Staan er moeilijke woorden in die ze niet begrijpen, dan haken ze af. “Strategische synergieën optimaliseren binnen het stakeholderveld”? Niemand die dat thuis aan de keukentafel zegt. En als je het thuis niet zegt, waarom zou je het dan wel in een zakelijke tekst proppen? Mijn regel is altijd: leg je het in de kroeg ook zo uit aan iemand? Nee? Dan laat je het hier ook maar weg.

Let wel: duidelijke taal is geen kinderachtig taalgebruik en dus ook geen ‘Jip en Janneke-taal’. Het is zorgvuldig gekozen taalgebruik. Je kiest woorden die wérken, die de lezer begrijpen, die to the point zijn en die aansluiten bij de doelgroep én jouw merk.

Kijk naar bol, HEMA en Coolblue: succes met een knipoog

Wil je bewijs dat zakelijke teksten niet droog hoeven te zijn? Kijk naar bol, HEMA en Coolblue. Beide bedrijven draaien uitstekend, maar geen van beiden communiceert ‘zakelijk’ in de traditionele zin van het woord. Hun teksten zijn:

  • helder
  • menselijk
  • ritmisch
  • en vaak verrassend grappig

Zo’n schrijfstijl schept vertrouwen. Ze laten zien: we zijn professioneel, maar wel benaderbaar. We kennen onze zaken, maar we vergeten niet dat we communiceren met echte mensen. Dat is precies waar het bij zakelijke teksten om draait: professioneel zijn zonder saai geneuzel.

Zakelijke teksten gaan ook over keuzes durven maken

Veel bedrijven denken dat ‘zakelijk communiceren’ betekent dat er geen ruimte is voor persoonlijkheid. Onzin.

Het betekent vooral dat je kiest:

  • Kies voor eenvoud.
  • Kies voor ritme.
  • Kies voor woorden waar je lezer iets mee kan.
  • En kies voor een toon die past bij jouw organisatie.

Professioneel betekent niet plechtig. Professioneel betekent: begrijpelijk, prettig en overtuigend.

Zo schrijf je zakelijke teksten die wél lekker lezen

Geen zorgen, je hoeft geen copywriter te worden. Maar met deze simpele regels maak je jouw zakelijke teksten meteen beter:

1. Schrap 80% van je jargon

Misschien wel 95%. Echt, schrap het. Laat alleen staan wat je doelgroep kent én gebruikt.

2. Houd je zinnen kort

Een goede vuistregel: als je halverwege je zin moet ademhalen, moet ’ie waarschijnlijk korter.

3. Schrijf zoals een mens praat

Niet zoals je denkt dat je zou moeten klinken. Je bent geen beleidsnota.

4. Gebruik voorbeelden

Voorbeelden maken droge informatie levend. Plus: jouw lezer snapt je sneller.

5. Durf een beetje lucht toe te voegen

Nee, je hoeft echt niet stand-up-comedy-hilarisch te zijn. Maar een glimlach op z’n tijd? Mag. Sterker nog: werkt.

Zakelijke teksten die niet saai zijn: het kan wél

Dus nee: zakelijke teksten zijn niet saai omdat ze zakelijk zijn. Ze worden saai omdat iemand ze zo héél graag zakelijk wil laten klinken. Door jargon, lange zinnen en woorden die niemand ooit spontaan uitspreekt. Zakelijke teksten worden pas goed als je ze menselijk houdt. Duidelijk, ritmisch, met een beetje pit en persoonlijkheid.

Precies daarom doen bedrijven als bol en Coolblue het zo goed: ze laten zien dat zakelijk en leuk prima samengaan.

Wil jij een zakelijke tekst die lekker leest? Ik regel ’t voor je! Stuur me mailtje, dan kijken we samen hoe we jouw zakelijke teksten wél interessant krijgen.

Deel dit bericht:

Gerelateerde blogs

Mij als freelance tekstschrijver inhuren?

Lekker! Stuur me een berichtje, ik reageer binnen een dag.